ZAPISZ SIĘ KONIECZNIE W NEWSLETTER
ZOSTAŃ NASZYM PATRONEM
KONIECZNIE ODWIEDŹ NAS NA SOCIAL MEDIA
sprzedaż jest prosta

Sprzedaż jest prosta

Sprzedaż jest prosta przynosi ogromne korzyści i pozwala na niewielkie zaangażowanie w pracy. Na pewno? Tak uważa wiele osób, a jednak niewielu się decyduje na taką drogę zawodową. 

sprzedaż jest prosta

Czy sprzedaż jest prosta? Takie pytanie zadawałem sobie rozpoczynając prawdziwą karierę zawodową, szukając pierwszej poważnej pracy. Zdecydowana większość osób, które pracują w handlu uważa, że to trudne zajęcie. Spoglądając wykazy rotacji pracowników, handel / sprzedaż jest bardzo niewdzięcznym zajęciem, które wymaga wielkiej determinacji i zacięcia.  Tak jak bez chwili zastanowienia podzielam pogląd, że sprzedaż wymaga sporej determinacji i tu należy zauważyć – jak większość zawodów jednakże sprzedaż jest prosta.

Ludzie sukcesu zadają zdecydowanie więcej pytań podczas rozmów sprzedażowych niż ich mniej efektywni koledzy.

Neil Rackham

Skuteczna sprzedaż to dobre przygotowanie

Sprzedaż jest prosta, dlatego że możliwa jest umiejętnością, którą może wykształcić prawie każdy. Każdy sprzedawca, chcąc osiągnąć sukces zawsze musi być dobrze przygotowany, a przede wszystkim musi wykazać się świetną znajomością produktu, który sprzedaje. Proste prawda , a jest to jeden z głównych czynników decydujących o sukcesie lub porażce. Sprzedawca musi o produkcie wiedzieć absolutnie wszystko i być specjalistą w swojej dziedzinie, aby być w stanie odpowiedzieć na każde, najbardziej nawet dociekliwe pytanie klienta. Pomyśl, gdy doskonale czujesz się w jakieś tematyce to o wiele łatwiej prowadzi się rozmowę. Tak samo dobra znajomość produktu pozwala na jego ciekawsze przedstawienie – prawda ? 

Sprzedaż jest prosta - Złota 5-tka kompetencji sprzedażowych

Wchodzący na rynek pracy , zadający sobie pyta czy sprzedaż jest prosta poszukują kompetencji, które jakby z automatu zbudują dodam w błędny sposób ich szanse na sprzedaż, lub jej brak. Czego od kandydatów do pracy w sprzedaży oczekują pracodawcy? 

  1. Doświadczenie  – samo nasuwa się na usta jako pierwsza kompetencja, bo przecież w każdym pojawiajacycm się ogłoszeniu o pracę, każdy pracodawca szuka młodego i doświadczonego pracownika. Tu drobny haczyk, który mylony jest przez niestety często rekrutujących jak i kandydatów. Doświadczenie to nie staż pracy. Doświadczenie do zbiór umiejętności jakie już posiadasz. Jeżeli teraz uświadomisz sobie, że praktycznie każdego dnia każdy człowiek sprzedaje swoją wiedzę, umiejętności , swój czas nawet dziecko chcące obejrzeć bajkę za to że posprząta pokój.
  2. Komunikatywność bez dwóch zdań, aby spotkać się z klientem, lub też przeprowadzić rozmowę, a więc niezależnie od tego czy jest to telemarketer, przedstawiciel handlowy czy pracownik obsługi klienta w sklepie musi umieć porozumiewać się z klientem. Od razu nachodzi mi myśl ilu to już spotkałem bardzo skromnych, skrytych i niepewnych siebie osób, które są obecnie fenomenalnymi sprzedawcami. Otwartości, łatwości wysławiania się i umiejętności wyjaśniania wątpliwości to cechy które również może każdy wyuczyć lub doszkolić. Zawsze powtarzam osobom, które rozpoczynają przygodę ze sprzedażą: omylisz się wielokrotnie, zapomnisz istotne informacje o produkcie i to nie jest nic dziwnego, po to jest właśnie etap wdrożenia. Najważniejsze jest to, aby rozwijać swoje ograniczenia, niwelować swoje lęki, bo czy nie przyznasz, że 
  3. Nastawienie na cel – czyli odpowiedzialność za wyniki i dążenie do ich realizacji, pojawia się w co trzecim ogłoszeniu u pracę w sprzedaży (32%). Trudno się temu dziwić – miarą efektywności pracy pracownika w dziale sprzedaży jest przynoszony firmie zysk w postaci zamówień i sprzedanych towarów lub usług. Nastawienie na cel jest szczególnie podkreślane w ogłoszeniach z sektora usług i bankowości / finansów.
  4. Dobra organizacja pracy – 29% ogłoszeń zawiera wymagania dotyczące tej kompetencji. Jest to również jedno z najważniejszych kryteriów w handlu i obszarze retail.
  5. Zaangażowanie – chęć do pracy i idąca z tym w parze pracowitość pojawia się w 28% ogłoszeń. Pracodawcy oczekują, że zatrudniona przez nich osoba będzie chcieć podwyższać wyniki biznesowe firmy. W wielu przypadkach praca w sprzedaży jest oparta o wynagrodzenie całkowicie bądź częściowo prowizyjne – w efekcie brak zaangażowania przekłada się na niskie wynagrodzenie i szybką utratę pracownika, co zwrotnie generuje firmie koszty związane z rekrutacją i wdrożeniem kolejnego pracownika.
Dodaj komentarz