Motywowanie i angażowanie pracowników

Motywowanie i angażowanie pracowników to klucz do realizacji celów biznesowych, każdej firmy.  Pracownicy nie pracują dla firm, a pracują dla ludzi, co oznacza, że ​​zaangażowanie pracowników zaczyna się i kończy z liderem.

team spirit mateusz cieśliński blogMotywowanie i angażowanie pracowników pracowników to proces oraz jedna z  podstawowych funkcji zarządzania, która reguluje zachowania zatrudnionych ludzi. dzięki którym przedsiębiorstwa mają szansę osiągnąć założone cele.  Na motywację pracowników wypływa w pierwszej kolejności stan wewnętrzny człowieka, powodujący, iż jest on przekonany o słuszności danego działania. Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że motywowanie pracowników zaczyna się od leadera.

Według ogólnodostępnych raportów, ale również mojej obserwacji większość pracowników nie dba o swoją firmę, a co gorsza o swoich klientów. Wystarczy się udać się na miasto i wstąpić do kilku lokali handlowych, lub też gastronomicznych, gdzie czasami przez 5 min nie można znaleźć nikogo, kto by odpowiedział na proste pytanie, lub też przyjął zamówienie. Ile razy dzwoniliście na infolinię z prośbą o pomoc, a po drugiej stronie słuchawki spotykacie oburzenie i oschłość, że śmialiście zadzwonić.

Myślicie, że to przypadkowe sytuacje, ale jest jeszcze gorzej, to niestety standardowy niski poziom wynikający z sytuacji kiedy motywowanie i angażowania pracowników jest na niskim poziomie. Po entuzjazmie nowo zatrudnionych pracowników szybko mija okres próbny, zaangażowanie pracowników i gotowość pracowników do wypełniania obowiązków jest w stanie anemicznym i słabnie.  Myślicie, że to przerażająca wizja poetyckiego modelu zarządzani ? Niestety to coraz częstsza rzeczywistość.

Aktualnie firmy wydają nawet setki tysięcy na programy angażujące pracowników,  niestety nie rzadko nie widząc realnej poprawy. Przyznam się, że nie jestem tym zaskoczony osobiście. Ludzie nie pracują dla firm, pracują dla ludzi. Oczywiście dla pieniędzy również dodam, aby pod moim wpisem nie pojawiło się wiele niepotrzebnych komentarzy. Wyniki biznesowe takie jak wydajność, rentowność i zaangażowanie pracowników na wysokim poziomie zapewnia manager.  Pisząc bezpośrednio jak pracownik widzi swojego leadera tak dużo energii i zaangażowania potrafi wykrzesać w pracy.

Co drugi manager czytający mój wpis, na pewno teraz myśli  jestem dobrym managerem. Więc jeśli jestem dobrym menedżerem, będę miał zaangażowany i efektywny zespół. Nic zbyt mylnego, to wcale nie jest takie proste, ponieważ znaczenie „dobrego menedżera”  w oczach każdego pracownika zupełnie inaczej może być precyzowane. Nie jest wielką tajemnicą, że menedżerowie, którzy najlepiej angażują swoich ludzi, tym samym osiągają sukces, mają trzy wspólne cechy. Są silnymi komunikatorami, budują zespół wokół swoich mocnych stron i zarządzają wydajnością, a nie jedynie piszą maile …. wynik… brakuje…. etc.

W celu zrozumienia tego co napisałem powyżej warto dokonać prostego porównania dwóch managerów, liderów o bardzo różnych stylach zarządzania oraz ich wpływu na zaangażowanie pracowników, a także osiągane wyniki biznesowe. W pierwszej kolejności przeanalizujemy mikromanagera , a więc . dziwaka kontroli. Są to managerowie weryfikujący pracę na każdym kroku, nie uwzględniając wcale swoich mocnych stron. Mikromanager nie rozmawia z pracownikiem, a komunikuje pracownikowi jak ma wykonać pracę. Jeśli kiedykolwiek z Was pracował dla mikromanagera, to wiesz, jak to jest i sam możesz ocenić. Wiesz jak bardzo Twoje silne cechy są gaszone. Trudno być zmotywowanym, prawda ?

Kiedy Twój szef  kwestionuje każdy Twój ruch i stale unosi się nad Tobą. Na końcu i tak powie sukcesy są moje, a porażki Twoje – trudno się zmotywować. Porównaj teraz dziwaka kontroli do managera, którego styl zarządzania nazywamy współpracą. Tego rodzaju lider prosi o Twoje dane wejściowe, dostarcza informacji zwrotnej i oczekuje, że będziesz pracować niezależnie. W tym modelu zarządzania pracownik chce udowodnić za wszelką cenę, że Twój szef miał rację ci zaufać. W owej sytuacji pracownik zrobi może nie wszystko, ale na pewno wykaże maksimum zaangażowania, aby zadowolić szefa. Motywowanie i angażowanie pracowników w drugim przypadku, każdorazowo być może nie są maksymalne. Na pewno pozwala na realizację celów biznesowych.

Jeżeli jesteś managerem, myśląc o zaangażowaniu pracowników pamiętaj, że istnieje bezpośredni związek między Twoim stylem przywództwa a tym, jak czują się Twoi pracownicy. Jeśli TY czujesz, że Twoi pracownicy nie są tak zaangażowani, maksymalnie, to spójrz na swoje własne zachowania. Pracuj nad komunikowaniem się bardziej efektywnie i często z członkami zespołu. Przekaż cenne opinie dotyczące wydajności i szukaj sposobów na wykorzystanie mocnych stron Twoich pracowników. Zrób to, a będziesz na dobrej drodze do wzmocnienia zaangażowania pracowników w Twojej organizacji.

Czy mój wpis ” Motywowanie i angażowanie pracowników ? ” Cię zainspirował ?

Głęboko wierzę, że Twoja odpowiedz brzmi TAK. Pisząc każdy wpis liczę, że pozostawicie swój komentarz, opinię, a nawet uda na się nawiązać konstrukcyjną relację.

Zapraszam Was do udostępniania mojego wpisu, również do odwiedzenia moich kanałów social media:

Zachęcam do zapoznania się z Blog.