ZAPISZ SIĘ KONIECZNIE W NEWSLETTER
ZOSTAŃ NASZYM PATRONEM
KONIECZNIE ODWIEDŹ NAS NA SOCIAL MEDIA

Algorytm marki premium

Żyjemy w czasach kiedy to dynamicznie wzrasta poziom życia i zamożności społeczeństw, co w swojej konsekwencji aktywnie generuje znaczny wzrost zapotrzebowania na dobra premium i luksusowe. Producenci, właściciele marek w dobie social mediów, co raz częściej ze sobą konkurują, aby utrzymać wysoką pozycję na rynku. Konkurencyjność rynku w naturalny sposób wymusza oferowanie produktów i usług w najwyższej jakości jako gwarant. Social media i fake newsy wymuszają na producentach analizowanie i planowanie, celem uniknięcia błędów, które mogłyby pozostawić rysę na nieskazitelnym dotychczas wizerunku.

Narzędzia marketingowe w szczególności Internet sprawiają, że konsumenci praktycznie nie potrafią rozróżnić marki premium od marki luksusowej. Dla przeciętnego Kowalskiego obie kojarzą się z jakościowym produktem i wysoką ceną. W szczególności osoby nie związane z branżą, lub też mniej płynnie poruszający się po wartościowych źródłach informacji, podatne nierzadko na sponsorowane wpisy blogerów, opinie i sugestie sprzedawców, kierują się subiektywną klasyfikacją.

Jakie są więc produkty marki premium ?

Klient dokonując zakupu marki premium oczekuje, że płaci za wysoką jakość. W naturalny sposób klienci zakładają, że takie produkty wykonane są z lepszych materiałów, ich produkcja jest dokładniejsza, a kontrola jakości nie dopuszcza wypuszczenia z linii produkcyjnej produktu o zaniżonym standardzie, bez wyraźnej informacji i nie rzadko obniżonej ceny. Fakt wyłożenia większej kwoty pieniędzy za dany produkt w trakcie zakupu, wywołuje u klienta pogląd “płacę więc wymagam”. Klient taki umie również dostrzec realne korzyści płynące z zakupu lepszego produktu, po mimo wyższej ceny.

Niestety czasami produkty marki premium to również wybór klienta pozbawiony jakiegokolwiek uzasadnienia funkcjonalności, a jedynie forma zaspokojenia hedonistycznych potrzeb. Warto zauważyć, że takich klientów jest stosunkowo mało i na pewno nie można budować koncepcji sprzedaży i rozwoju marki w oparciu o tą grupę odbiorców. Nie dalej jak kilka dni temu podczas rozmowy z dużym partnerem podkreślaliśmy fakt, iż społeczeństwo się bogaci, równocześnie świadomość możliwości tego co oferują nam produkty i życie znacząco wzrasta. Zazwyczaj jedynie młode osoby, pochodzące nierzadko z bogatych rodzin nie znających wartości pieniądza dokonuje zakupu produktów premium w sposób rozrzutny, często po prostu nie przemyślany.

Dzisiaj i jutro….

Gdy spojrzymy na marki premium powstałe wiele lat temu, jakość i tradycja przy umiejętnym poprowadzeniu działań marketingowych niejako z dużym prawdopodobieństwem gwarantowała sukces. Świat się zmienia, oczekiwania klientów się zmieniają i marki premium, chcąc, czy nie chcąc w ostatnich latach zaczęły prowadzić działania wizerunkowe w social mediach, co jest bardzo trudne. Właściciele takich brandów od zawsze słyną ze wzmożonej ostrożności, a każdy krok do przodu poparty jest zlecaniem badań, w tym marketingowych.

Od kiedy pojawił się YouTube, Facebook, czy Instagram należy stwierdzić, że pojawiła się fantastyczna szansa na umocnienie marki, ale również mega zagrożenie. Każda kampania jaką się opracowuje to algorytm mający na celu zminimalizować zagrożenia i wykorzystać wszystkie nadarzające się szanse. Niestety social media to wydający rynek, w którym sukces bardzo często zależy od prawidłowego określenia grupy docelowej i zaprojektowania kampanii zgodnej z jej potrzebami, uwarunkowaniami kulturowymi, a nawet światopoglądem. Tu pojawia się zawsze pytanie, czy warto rezygnować lub inaczej naginać założenia jakimi kierujemy się przy tworzeniu marki premii na rzecz dotarcia do większego grona odbiorców. Stwierdzenie: „Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki” okazuje się tak bardzo życiowe i trudno jednoznacznie stwierdzić, jak będzie wyglądała całość działań wizerunkowych marek premium za rok, 2 lata, czy 5 lat. Należy jednak zauważyć, że marki premium niezależnie od trendów, upodobań i narzędzi jakie świat będzie oferował z całą pewnością wierni będą zasadzie powadzenia wszystkich działań w sposób nienachalny, i spersonalizowany.

O czym należy pamiętać tworząc markę premium ?

W pierwszej kolejności należy zadbać o jasny, przemyślany przekaz. Produkt premium to zawsze to nie będzie w zdecydowanej większości produkt, który trafi do szerokiego grona odbiorców. Budowa wizerunku marki premium to proces wymagający czasu i działania na wielu płaszczyznach. Już samo kreowanie brandu wymaga ogromnej estetyki. Każdy brand to powinny być splot unikatowych, wyróżniających, go od konkurencji elementów. W tym celu nieuniknione jest przeprowadzenie benchmarkingu, dzięki temu uzyskamy bezcenne informacje, co jest w naszej marce wyjątkowego, oraz da nam możliwość stworzenia wokół tego pełnej, skutecznej strategii.

Marka premium wymaga również Costumer Experience Design w tworzeniu koncepcji produktu premium, żeby wyeliminować element przypadkowości w tworzeniu doświadczeń związanych z postrzeganiem marki. W pierwszej kolejności musimy znać oczekiwania klienta, a dopiero w kolejnym etapie dać mu więcej aniżeli oczekuje. Zarówno cechy samego produktu, jak i cały proces obsługi klienta muszą być na każdym etapie spójne i dopracowane.

Nie bez znaczenia pozostają relacje jakie należy w odpowiedni sposób utrzymywać z potencjalnym klientem. Najlepszy produkt w obecnie bardzo konkurencyjnym otoczeniu nie obroni się w sytuacji kiedy nasza marka nie stanie się częścią życia naszej grupy docelowej zarówno obecnej jak przyszłej. Oczywiście w początkowej fazie wprowadzania produktu premium najprawdopodobniej nie stać nas będzie na utożsamianie się z marką, poprzez współpracę i promocję gwiazd, osób publicznych, które ją promują. Ale, czy każdy produkt musi promować gwiazda? Czy nasz produkt nie potrzebuje referencji specjalisty i czasu, bo nic nie dzieje się od tak nawet z milionowym budżetem na marketing i najlepsze agencje public relations.

Zastanawiałem się jak podsumować proces tworzenia marki premium i praktycznie od razu przyszła mi na myśl budowa domu. Miejsca o stabilnych fundamentach zapewniających nam bezpieczeństwo, solidnych ścian zapewniających nam komfort. Domu nie buduje się na piasku, ale na stabilnym fundamencie, wykorzystując zaprojektowane rozwiązania sprawdzone w połączeniu z nowoczesnym kreatywnym design. Budowa domu wymaga również czasu, aby każdy kolejny etap nie osłabiał dotychczas prowadzonych prac. I tak jest z marką premium – więcej, lepiej, kreatywniej i skuteczniej.

A jakie jest Wasze zdanie na temat marek premium ? Czy marka premium to przyszłość w Polsce?

Shopping cart

0

No products in the cart.